بهداشت و سلامتسبک زندگیهمه مقالاتورزش و تندرستی
موضوعات داغ

بلافاصله بعد از بیدار شدن چه کارهایی نباید انجام بدهیم

امروز در مجله اینترنتی روزمره از 5 کار اشتباه صحبت خواهیم کرد که خیلی از افراد بعد از بیدار شدن از خواب انجام می دهند.

۱- صبحانه نخوردن

خیلی از ما دوست داریم صبح ها بیشتر بخوابیم.  پس زنگ ساعت دیرتر میذاریم و بعد از بیدار شدن از خواب خیلی سریع جمع و جور میکنیم، حاضر میشیم و همون طوری گشنه از خونه میزنیم بیرون.

وقتی خیلی راحت در طول روز یه چیزی می تونیم گیر بیاریم بخوریم، چرا اول صبح که گشنه هم نیستیم وقت بذاریم واسه صبحانه؟

این کاملا غلطه

بدن ما که بیش از نصف انرژی و کالری هایی که روز قبل جمع کرده رو در طول شب مصرف کرده.

بدن ما بعد از بیدار شدن از خواب به انرژی و اونم سریع احتیاج داره. پس مهمه در طول دو ساعت اول بعد از بیدار شدن از خواب یه صبحونه کامل بخوریم

اگر بعد از بیدار شدن از خواب یه صبحانه مناسب نخوریم، بدن انرژی کافی نداره تا اعضای درونیش، کارکرد مناسب در طول روز داشته باشه و دمای خودش رو تنظیم کنه.

مهم تر از همه، مغز انرژی کمتری در دسترس داره تا فعالیت های ما در طول روز مدیریت کنه. علاوه بر اون قدرت ذهنی و هوشی ما رو هم به نسبت پایین میاره.

بیاید یکم علمی تر به مضرات نخوردن صبحانه نگاه کنیم:

  • افتادن قند خون

خوردن صبحانه بعد از بیدار شدن از خواب به رسوندن گلابکوژن – نوعی گلوکوز که منبع اصلی انرژی بدن و مغزه – به بدن کمک می کنه.

کمبود گلوکوز باعث میشه شما در ساعات بعدی، بیشتر از حد معمول احساس گرسنگی کنید و بیشتر بخواهید غذا بخورید. این حس کاذب می تونه باعث افزایش وزن بشه.

خوردن صبحانه بعد از بیدار شدن از خواب همینطور سطح انسولین – هورمونی که میزان متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتین رو کنترل می کنه – متعادل می کنه.

  • کاهش سرعت متابولیسم

تحیقات نشون میده که نخوردن صبحانه بعد از بیدار شدن از خواب به بدن این سیگنال رو میده که باید بیشتر کالری ذخیره کنه (مثل زمانی که خرس ها می خواهند به خواب زمستانی بروند).

بیشتر بخوانید :  درمان افسردگی و بهبود سلامت روانی با ورزش

منبع کالری هم گلوکوز هست که در عضله ها به صورت یک منبع اضافی انرژی ذخیره میشه. در نتیجه روی رشد عضله ها هم تاثیر منفی میذاره.

  • افزایش هورمون استرس یا کورتیزول

کورتیزول کارایی های مثبتی مثل کمک به مصرف قند یا همون گلوکوز و چربی برای ایجاد انرژی و مدیریت استرس تو بدن ما داره. اما کورتیزول بالا باعث حالت عصبی بودن میشه.

چون صبح ها میزان این هورمون تو بدن زیاده، خوردن صبحانه بعد از بیدار شدن از خواب باعث میشه کورتیزول به میزان نرمال ماهش پیدا کنه.

  • ریسک بیماری های قلبی

عادت نخوردن صبحانه بعد از بیدار شدن از خواب باعث افزایش احتمال چاغی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت میشه. تحقیقات نشون داده آدم هایی که سالهای متداولی در زندگیشون بعد از بیدار شدن از خواب صبحانه نخوردند، ۲۷% احتمال بیشتری در ابتلا به انواع بیماری های قلبی عروقی داشتند.

تازه باید حواسمون به کارهایی که بعد از خوردن صبحانه یا کلا هر وعده غذایی انجام میدیم هم باشه.

۲- موبایل و شبکه های اجتماعی

اکثر ما نمیتونیم بعد از بیدار شدن از خواب از تلفن همراهمون جدا شیم انواع گجت ها و اپلیکیشن ها ما رو در طول روز همراهی می کنن و شب ها کنار ما تو گوشیمون مشغول کار هستند. اینجا یه سری راهکار هست که یاد میده چطوری این اعتیاد به موبایل رو از بین ببرین.

وقتی خوابیدیم بهتره که تلفن همراهمون رو در حالت پرواز بذاریم تا با هزار جور سر و صدا بیدارمون نکنه.

بعد از بیدار شدن از خواب هم هنوز چشم وا نکرده میریم سراغش تا پیامهامون و شبکه های اجتماعیمون مثل اینستاگرام و ایمیلمون رو چک کنیم.  اما این کار خوبی نیست.

بیشتر بخوانید :  سه مرحله برای شروع آموزش های مالی 

وقتی بیدار میشیم باید همیشه در آرامش باشیم. چک کردن پیام ها و شبکه های اجتماعی  وقت ما رو می گیره. همینطور پاسخ دادن به اونها، تعداد لایک ها و هر چیز دیگه، به مغز استرس وارد می کنه.

پس واسه حداقل ۳۰ دقیقه بعد از بیدار شدن از خواب بهتره سراغش نریم. اینطوری هم شب راحتتر می خوابیم هم صبحمون رو با فعالیت های مهم تر شروع خواهیم کرد.

۳- نخوردن آب کافی

خیلی از ما میدونیم که مهمه یه لیوان آب بعد از بیدار شدن از خواب بنوشیم اما واقعا افراد معدودی اون انجام میدن.

حتی اگر از اکثر آدمها بپرسین روزانه چند لیوان آب باید مصرف کنن، همه میگن ۸ یا بیشتر. اما آیا واقعا کسی این کار رو می کنه؟

تو این پست بهتون میگیم اگر به جای تمام نوشیدنی های روزانه، آب مصرف کنین چه اتفاقات جالبی میوفته.

برگردیم به اهمیت نوشیدن آب صبح ها بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب . نوشیدن آب با شکم خالی، به تعادل میزان آب در بدن کمک میکنه و اون به جریان میندازه. همینطور به خروج سموم از طریق کلیه ها و روده های ما هم سرعت می بخشه. این روند ما رو شاداب تر می کنه و جذب انرژی از طریق صبحانه رو بالا میبره.

از دیگر فواید نوشیدن آب با شکم خالی میشه به شادابی پوست و مو، کاهش خطراتی چون سنگ کلیه و التهاب مثانه و مجاری ادراری، و همینطور تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.

۴- نوشیدن قهوه

اکثر ما از قهوه به عنوان یه منبع سریع برای افزایش انرژی در صبح ها استفاده میکنیم.

صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب ، بدن در مقابل استرس آسیب پذیر تر از بقیه روزه و قهوه هم کورتیزول – هورمون استرس – داره.

نوشیدن قهوه باعث افزایش این هورمون در بدن میشه. عادت نوشیدن قهوه در صبح آدم رو خسته و کم حوصله می کنه چون بدن رو به این منبع انرژی وابسته می کنه.

بیشتر بخوانید :  تاثیر پیدایش ترانزیستور ها بر علم کامپیوتر

نوشیدن قهوه زمانی که با شکم خالی باشه بیشترین آسیب رو وارد میکنه. هیدروکلوریک اسید د ر معده وظیفه هضم غذا رو به عهده داره. با نوشیدن قهوه با شکم خالی، این اسید خیلی زیاد ترشح میشه و به دیواره معده آسیب میرسونه.

همینطور این عادت در طول زمان باعث میشه که بدن به طور نرمال این اسید رو کمتر ترشح بکنه – چون عادت کرده قهوه بهش تو این کار کمک کنه – و در نتیجه هضم غذا سخت تر بشه.

پس تا ۲ ساعت بعد از بیدار شدن از خواب نباید قهوه بخوریم. اگر عادت به خوردن قهوه هر روز صبح با شکم خالی دارید، این عادت رو به تدریج تو خودتون کم کنید.

ورزش می تونه یکی از راه هایی باشه که بعد از صبحانه همراه با قهوه – اگر واقعا نمی تونین ترکش کنید – باعث کاهش کورتیزول و افزایش شادابی شما بشه.

ورزش تو سلامت مغز شما هم از طریق کاهش میزان کورتیزول موثره هم با روش های دیگه. اینجا رو ببین.

۵- مرتب کردن تخت بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب

با اینکه از بچگی بهمون گفتن که بعد از بیدار شدن از خواب تختمون مرتب کنیم ولی نباید این کار کرد.

دانشمندان نشون دادن که رو تخت های مابیش از ۵۰۰ هزار موجود ریز و ذره بینی زندگی میکنن

با مرتب کردن تخت بلافاصله بعد بیدار شدن، جلوی بخار شدن رطوبت اضافه گرفته میشه و تخت ما رو تبدیل می کنه به یه بهشتی برای تولید مثل این موجودات.

بعد از بیدار شدن از خواب باید تخت رو همون طوری ول کنیم و با باز کردن پنجره واسه ۳۰ دقیقه اجازه بدیم هوا جریان پیدا کنه.

پس خیالتون راحت نیازی به جمع و جور نیست.

دوستای خوبم در پایین برای شما اینفوگرافی از عادت های سازنده که در صبح ها میتونین تمرین کنید، درست کردم.

عادت های فوق العاده سازنده بعد از بیدار شدن از خواب اینفوگرافیک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن