آشپزیآموزشیبهداشت و سلامتسبک زندگیهمه مقالاتورزش و تندرستی

ویتامین B2

 
در این مقاله از وبسایت روزمره به منابع ویتامین B2  (یا همان ریبوفلاین) و خطرات کمبود آن میپردازیم:
 

 

ریبوفلاوین ماده نارنجی رنگی است که در برابر حرارت، اسید و اکسیداسیون پایدار ولی نسبت به نور و محلول قلیایی حساس است و خواص ویتامینی خود را از دست می دهد. ریبوفلاوین به مقدار زیاد در بدن ذخیره نمی شود ولی بیشترین غلظت آن در کبد، کلیه و عضلات وجود دارد.

 

 

نقش ویتامین B2

ریبوفلاوین قسمتی از دو کوآنزیم FMN و FAD است که در فرایندهای بیولوژیک اکسیداسیون و احیاء سلولی شرکت دارند. بنابراین در تولید آب و آزادسازی انرژی در میتوکندری سلول ها فعالیت می کنند.

 

عوارض کمبود

کمبود ریبوفلاوین در انسان عوارض پوستی و ناراحتی های چشمی ایجاد می کند. در اثر کمبود ویتامین فوق گوشه دهان ترک بر می دارد و لب ها زخم می شوند. به علاوه ترس از روشنایی، ریزش اشک، رگ دار شدن قرنیه و احساس وجود شن در چشم از نشانه های دیگر کمبود ویتامین B2 است. در اثر کمبود و یا فقدان این ویتامین در بدن اطفال، اختلالات عمومی از قبیل توقف نمو و ضعف عمومی تولید می شود. و در اشخاص بالغ مخاط روده ضایع و جذب چربی مختل می گردد.

 

نیاز و منابع

مقدار مورد نیاز کودکان تا یک سالگی ۰/۴ تا ۰/۶ میلی گرم، خردسالان تا ده سالگی ۰/۸ تا ۱/۲ میلی گرم، مردان ۱/۵ تا ۱/۸ و زنان ۱/۱ تا ۱/۴ میلی گرم در روز می باشد. در دوره بارداری و شیردهی به ترتیب مقدار فوق برای زنان به ۱/۷ تا ۱/۹ میلی گرم افزایش می یابد.

بیشتر بخوانید :  اتوموبیل های بدون سرنشین : آینده خودرو

جگر، قلوه، شیر، پنیر، گوشت، تخم مرغ، سبزیجات، غلات و حبوبات از جمله منابع سرشار ریبوفلاوین می باشند. بیشتر ویتامین B2 مصرفی از راه مدفوع دفع می گردد.

ریبوفلاوین مانند سایر ویتامین های گروه B در اثر پخت و پز از بین نمی رود ولی دور ریختن آب مواد غذایی پخته شده باعث هدر رفتن آن می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن