آموزشیسبک زندگیمد و زیباییهمه مقالات

جمعه سیاه یا Black Friday را بهتر بشناسیم

امروز در مجله اینترنتی روزمره  از جمعه سیاه خواهیم گفت ،روزی که طی آن، اکثر فروشگاه‌ ها و هایپرمارکت‌ های اکثر کشورها به دلیل نزدیک شدن به آغاز سال جدید میلادی اجناس خود را با تخفیف‌ های چشم‌ گیری به فروش می ‌گذارند تا آن گروه از مردم که از توان مالی کم ‌تری برخوردارند، قدرت خرید برای سال نو را داشته باشند.

چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر را عید شکرگزاری و روز بعدش آخرین جمعه ی ماه نوامبر را جمعه ی سیاه یا  Black Fridayمی نامند.

این روز در بعضی مناطق به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ ها از حدود ساعت ۴ صبح درها را به روی مشتریان باز می‌ کنند و مردم ازهمان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌ آورند و باید تا قبل از آغاز شب خرید خود را انجام داده باشند.

این داستان واقعی بلک فرایدی است. البته روایت دیگری هم برای آن وجود دارد که به دهه ۱۹۵۰ برمی ‌گردد و می‌ گویند در آن زمان پلیس ایالت فیلادلفیا از این اصطلاح برای روزهای شلوغی که ترافیک به شدت سنگین بوده است استفاده می ‌کرد. در هر صورت امروزه می‌ دانیم که بلک فرایدی تقریبا از مفهوم اولیه خودش فاصله گرفته است و به نوعی به بزرگ ترین حراجی سال تبدیل شده است. در این روز، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در بزرگ ترین خرده‌ فروشی‌ های دنیا از جمله آمازون، والمارت، تارگت و نظایر آنها با تخفیفات باور نکردنی به مردم عرضه می ‌شود. بعضی از کالاها حتی تا ۹۰ درصد هم تخفیف می‌ خورند. البته این فقط به نفع مشتریان نیست؛ از آن جایی که در این روز حجم عظیمی از مردم اقدام به خرید می‌ کنند، فروشندگان و خرده‌ فروشان هم سود بسیار زیادی عایدشان می‌ شود که دیگر مبلغ تخفیفات چندان به چشم نمی ‌آید.

بیشتر بخوانید :  امام علی (ع) در چشم مردم زمانه‌اش چگونه شناخته می شد؟

 چه محصولاتی را در بلک فرایدی بخریم؟

محصولاتی که در جمعه سیاه تخفیف می‌خورند بسیار متنوع هستند. برای بهترین خرید های سال 2019 آمازون تخفیفات عالی برای محصولات پرطرفدار از وسایل الکترونیکی گرفته تا بعضی اسباب‌ بازی‌ ها، بازی‌ های ویدیویی و کنسول های بازی ارائه کرد.

 دوشنبه سایبری یا Cyber Monday اولین دوشنبه ی بعد از جمعه سیاه است و به خرید از فروشگاه های آنلاین اختصاص دارد.

این اصطلاح برای اولین بار توسط سایت  Shop.org و الن دیویس و اسکات سیلورمن در سال 2005 به کار برده و ایجاد شد. سایبر به معنای تکنولوژی و فضای اینترنتی، و ماندی به روز دوشنبه اشاره دارد. سایبر ماندی به دوشنبه پس از روز شکرگزاری و بلک فرایدی گفته می‌شود که در آن بسیاری از فروشگاه‌ هایی که سایت و فضای مجازی دارند، محصولات خود را برای یک روز به حراج می‌ گذارند.  تبلیغات بلک فرایدی تقریباً از اوایل اکتبر آغاز شده و در سرتاسر شهر پخش می‌شود و شما حداقل چند روزی قبل از بلک فرایدی فروشگاه‌ های دلخواه را یافته‌ اید. اما در مورد سایبر ماندی تبلیغات چندانی وجود ندارد و در نتیجه زمان چندانی برای آن وجود ندارد. از دیگر مزایای سایبر ماندی نبودن صف ‌های طولانی و ازدحام بیش از حد است. جمعه سیاه یا بلک فرایدی روزی است که فروشگاه‌ های مختلف هر نوع کالایی را حراج می ‌کنند ولی در سرتاسر جهان سایبر ماندی از همه بیشتر برای حراج‌ های بی ‌نظیر اینترنتی فروشگاه ‌های مد و لباس شناخته شده‌است.  در سال گذشته میزان فروش لباس و اکسسوری در حراج روز دوشنبه سایبری در مقایسه با حراج های روز شکرگزاری و جمعه سیاه بسیار بیشتر بود. محصولات آرایشی و بهداشتی نیز در سایبر ماندی، تقاضا و فروش بالایی دارند.

بیشتر بخوانید :  طرز تهیه فیله ماهی کبابی مجلسی

حراج Black Friday در ایران

فروشگاه های اینترنتی ایران، برای احترام به حقوق مصرف کنندگان، با همکاری تامین کنندگان اصلی خود، اقدام به کاهش قیمت ها و حراج می نمایند که آن را با نام های مختلفی چون: جمعه سیاه، حراج جمعه، حراجمعه، بلک فرایدی و … می نمایند. خوشبختانه با روی کار آمدن فروشگاه های اینترنتی دیگر این مشکلات از سر راه برداشته شده است و مردم ترجیح می دهند در خانه و در کنار خانواده به سمت خرید های اینترنتی بلک فرایدی روی آورند. خرید در روز جمعه سیاه می تواند از لذت بخش ترین خرید های سال باشد چرا که بعضی از کالاها تا 75% با تخفیف ارائه می شود.

شاید بسیاری از لوازم الکترونیکی و گجت های جذاب و کاربردی با توجه به نوسانات قیمت دلار، واقعا گران به نظر برسند و خیلی از ماها شاید حاضر نباشیم برای چنین وسایلی هزینه گزافی را تقبل کنیم، حتی اگر بسیار با کیفیت باشند. اما در بلک فرایدی این تجهیزات متنوع ممکن است حتی با ۹۰ درصد تخفیف به فروش برسد! مسلماً چنین تخفیفی فرصت مناسبی برای یک خرید به صرفه خواهد بود.

و اما چند نکته قبل از خرید :

  • به تبلیغات، ایمیل‌ها و اخباری که قبل از بلک فرایدی Black Friday به شما می‌ رسند، دقت کنید. شما باید از سیاست فروشگاه‌ ها و برند‌های مختلف برای جمعه سیاه آگاه شوید تا بدانید که چه چیزی را از کجا بخرید.
  • حداقل ۲ هفته قبل از آغاز جمعه سیاه به وبسایت‌ های فروشگاهی و برندها سری بزنید. برای گرفتن خبرنامه ثبت نام کنید تا با توجه به نوع حراج‌ ها و نیازهایتان فرصت برنامه‌ ریزی داشته باشید.
بیشتر بخوانید :  دارایی ها به چند نوع تقسیم بندی می شوند؟

  قبل از آغاز حراج جمعه، جستجوی خود را متمرکز و اولویت‌ بندی کنید

ساده‌ ترین راه برای اجتناب از سردرگمی میان فروشگاه ‌ها، برندها و تخفیف ‌ها این است که برای خرید خود برنامه‌ ریزی کنید. این که دقیقا چه می‌ خواهید و قرار است که چه مقدار برای آن هزینه کنید.
این لیست را به ترتیب اولویت مرتب کنید تا جستجوی شما متمرکز‌تر شده و سریع‌ تر به آنچه می‌ خواهید برسید.
مزیت دیگر این کار این است که در صورت پیدا نکردن اولین اقلام، به سرعت و به ترتیب به دنبال اقلام بعدی می ‌روید.

منبع : وبسایت مد و زیبایی پیشیک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن