آموزشیهمه مقالاتورزش و تندرستی

معرفی پیلاتس

در این نوشته از مجله اینترنتی روزمره میخواهیم شما را با با یکی ازورزش های نوین پرطرفدار به نام پیلاتس بیشتر اشنا کنیم :

 

پیلاتس نوعی روش تمرینی است که بر افزایش انعطاف پذیری مفاصل، قدرت و استقامت عضلات و افزایش کارآیی اندام های بدن متمرکز گردیده است. در این نوع روش تمرینی حرکات بصورتی کنترل شده به اجرا در می آیند که نتیجه آن ایجاد یک نوع هماهنگی و هارمونی بین سیستم عصبی و عضلات و مفاصل بدن می باشد. نتیجه این هماهنگی افزایش توان اجرای حرکات و انجام وظایف شخصی در طی تمامی مراحل زندگی می باشد. به عبارتی از ورزش پیلاتس به دانش کنترل بدن نام برده می شود.

در ابتدا این ورزش تحت عنوان علم کنترل بدن نام گذاری شد ولی بعدها پس از مرگ بنیانگذار این رشته “جوزف هاربرتز پیلاتس” به نام پیلاتس یا پیلاتز تغییر نام پیدا کرد.

 

اصول شش گانه تمرینات پیلاتس

پیلاتس روش منحصر بفردی است که بر مبنای اصول شش گانه زیر استوار می باشد:

تمرکز ذهنی

کنترل حرکتی

تحرک پذیری

افزایش نیروی دفاعی

هوشمندی

نفس گیری های منظم و برنامه ریزی شده

بهره گیری از این اصول شش گانه موجب عملکرد بهتر و کنترل شده حرکات می گردد.

کنترل دقیق و هوشمندانه اندام ها با درگیر کردن عضلات و فاشیاهای سراسر بدن موجب هماهنگی بالای بخش های مختلف بدن شده و خطاهای حرکتی را تا حد بیشینه ای پایین می آورد. این سبک تمرین موجب کاهش استرس ها، کنترل واکنش های عصبی، کاهش خستگی و آرامش بدن می گردد.

بیشتر بخوانید :  ده مورد از علل نارضایتی جنسی


 

فواید و اثرات تمرین پیلاتس

در کل تمرینات پیلاتس دارای فواید و اثرات ذیل می باشد: 

افزایش انعطاف پذیری بدن 

تقویت سیستم تعادلی بدن 

افزایش تحرک پذیری مفاصل 

افزایش کارآیی تنفسی 

تسهیل گردش خون 

کارآمدی سیستم قلبی – عروقی 

تقویت عضلات 

تقویت پروپریوسپتورها (گیرنده های حسی عمقی) 

کاهش استرس 

تقویت سیستم ایمنی بدن

 

بطور خلاصه پیلاتس دربرگیرنده تمرینات ورزشی ویژه ای است که موجب افزایش قدرت و استقامت تمامی عضلات و بافت های بدن شده و حتی عمقی ترین عضلات بدن را در بر می گیرد و کل بدن را وادار به حرکت هوشمندانه می کند. 

در این روش تمرینی تلاش می گردد تا فرد بر عملکرد تمام عضلات و مفاصل بدن تمرکز نماید. با تداوم تمرینات و اجرای بلند مدت حرکات، ذهن درک بهتری از بدن پیدا کرده و کنترلش بر بدن محسوس تر می گردد.

نمونه ای از تمرینات پیلاتس


 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن